onsdag 9 juni 2010

New York Part I






Jag har varit i The Big Apple, en ursäkt som jag hoppas godtas för att bloggen inte rört på sig under några dagar.
New York är en fantastisk stad, på alla sätt. Och vis.
Hektisk. Förförande. Billig. Dyr. Varm. Välkomnade. Fördomsfri och alldeles, alldeles underbar.
Jag har varit där förut och blir lika lycklig varenda gång. Längtar tillbaka så fort jag rört svensk mark.
Så mycket vin blev det inte den här gången. Den varan får jag relativt ofta hemma.
På schemat stod istället; roliga hotell, god mat, shopping, drinkar och sightseeing. Och bara vara.

Första två nätterna spenderades på härliga The Greenwich Hotel. Inspirerat av Europa och delvis ägt av Robert De Niro. Restaurangen, italienska Locanda Verde, fick stå för vår första måltid. Vi satt på innergården under bar himmel, temperaturen låg på cirka 30 grader. Bättre start kan man inte få.

För riktigt amerikansk BBQ mat rekommenderar jag Wildwood BBQ. Grillat, hett, kladdigt och urgott. Vi mumsade i oss revbensspjäll och kycklingklubbor och sköljde ner allt med goda drinkar. Fler goda cocktails finns på The Plaza Hotel. Dyrt, dryga 20 dollarn för en drink, men den var helt klart den bästa på resan. Goda nötter, toppservice och klassisk miljö ingår i priset.

Mer av mina tips kommer i New York Part Deux.

Skål!

S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar