onsdag 12 maj 2010

Amarone amarone AmarONE



En av världens trevligaste vinpersonligheter måste vara dynamiska Marillisa Allegrini.
Hon är smart, öppen, begåvad och samtidigt väldigt ödmjuk.
Vinerna då? De går såklart i samma anda. Personliga med ett speciellt avtryck man aldrig glömmer. Allegrini står för kvalité och ursprung.
Min sista, men inte minsta, provning igår, var återigen på Operakällaren. Det fick duga.
Marillisa var på plats med 10 flaskor av sin Amarone, där 1982 var den äldsta och 2006 den yngsta. En unik vertikalprovning. Tack Marillisa, tack Bacchus.
Årgång 2006 är fortfarande dov, mullig och lite dämpad men kommer med största säkerhet att utvecklas till ännu ett mästerverk. Tålamod tålamod.
2004 var den som förförde mig mest av de de yngre årgångarna. När den är slut går jag gärna över på 2001 och 1998. Dessa är fullmatade med smak av julkryddor, kirsch, choklad, fat, kaffe, körsbär och torkad frukt.
I annat fall kan jag ta det mesta här. Inget kommer göra mig besviken.
Tack Italien, tack Allegrini och tack igen Bacchus för en tisdag utöver det vanliga.

Importör är The Wine Agency.

Chin Chin!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar