torsdag 1 juli 2010

Världens bästa (??) sortiment

Håller som bäst på att planera sommarens semestertripp till Italien.
Åker till trakterna kring Toscana i augusti, så det kommer vara varmt, varmt.
Inte mig emot, gillar värmen och hittar gärna en ursäkt för att svalka av kroppen med lite vitt gott vin... Läs mer på hos bloggkollegan Alf.

Det lokala vita i Toscana heter Vernaccia di San Gimignano, och är regionens enda vita DOCG.
Har smakat det förr, på plats. Men nu idag, ville jag förbereda mig lite och värma upp smaklökarna inför resan. Surfade in på Systembolagets hemsida för att söka på vinet och eventuellt lägga in en beställning. Fast det blir svårt, då någon Vernaccia inte finns att få tag på Sverige.

Världens bästa sortiment? Yeah Right! Systembolaget framstår mer och mer som ett stor spel för galleriet.

OBS, flickan på bilden är verkligen inte jag.

2 kommentarer:

  1. För det första. Om det inte finns ett vin - vare sig i beställningssortimentet eller det ordinarie - så beror det ju på att det inte finns nån vinimportör som vill sälja det här. Inte Systembolagets fel alltså.
    För det andra. Bara för att Systembolaget inte har vin från just det området så betyder det inte att Systembolaget inte har världens bästa sortiment. För det har det. Visst, det finns säkert nån enstaka butik i typ London, New York eller Paris som har bättre. Men Systembolaget har hundratals butiker i varenda vrå i lilla landet Sverige. Det är skillnad det. Pratade med en fransman på jobbet igår. Han bekräftade det jag nyss skrev.

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas!
    Tack för din svar och inlägg.
    Jag tror att vi har olika syn på Systembolagets för och nackdelar... som alla har i lilla landet Sverige.
    Lösningen är nog att jag öppnar en egen import och beställer hem mina viner ;)

    Skål!

    /S

    SvaraRadera