tisdag 3 augusti 2010

Ceasar och jag



Något jag ätit cirka 4 ggr i veckan den här sommaren är Ceasarsallad.
Jag gör dock min egen variant hemma, en mer matig sådan utan krutonger och enbart romansallad. Min innehåller alltid mera grönt, avocado, tomater, ibland svamp, gärna frön och riktig parmesan. Dressingen är en riktig amerikansk sådan, som visserligen är fet men då tar jag bara lite mindre. Hela salladen behöver inte drunkna i dressing. Jag drunknar hellre i vin...

Proteinet brukar vara kycklingfilé, lax eller som idag fläskytterfile.
Dryck är alltid ett fylligt och härligt vitt. Ceasar är min bästa vitvinsvän och en sån bra ursäkt att korka upp något riktigt gott. Chardonnay, Semillon, fatad Sauvignon Blanc you name it. Idag fick Österrike äran. Soellner Fumberg Grüner Veltliner Reserve är sparsamt fatlagrad. I doften hittar vi gröna och röda äpplen, persika, nektarin och äppelmust. Dessa dofter följer med oss i smaken där vi har en fin syra och bra mineralitet. Jag gillar det och det gör även Ceasar!

Skål!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar