måndag 2 augusti 2010

Helgens och måndagens skörd




Ja, det blir en hel del vin mellan varven. Fast jag dricker sällan ensam, vill helst ha sällskap och tycker inte längre om att bli på lyset. Det tyckte jag när jag var ung och dum, och orkade.
Nu tar jag mig ett glas för att njuta, länge och gärna till mat och mina vänner och familj.

Igår blev det en Zinfandel. Från Dashe Cellars Sonoma. Les E'enfant Terrible 2008.
Lättare i stilen, nästan lite Pinot Noir i karaktär. Fruktigt med inslag av jordgubbar, tranbär och lingon. Passade bra till kryddiga korvar och sallad.

Idag blev det familjemiddag, då plockades två bra vardagsviner från kylen. Vi startade med svenska kräftor (de första för i år) och hemgravad lax. Jag gravar inte, det gör min pyssliga syster. Till det en krispig Grüner Veltliner från Soellner. Lätt, frisk med fina inslag av peppar och grape. 12 % bara, så det passar utmärkt till lunch och kanske frukostmackan? ;)

Det vita tog snabbt slut i den fuktiga värmen, så till varmrätten (korv igen) åkte en bra standard Malbec fram. Inköpt på självaste Viking Line till ett mycket förmånligt pris. Tyvärr finns inte vinet här hemma, så jag får åka Viking snart igen. Nån som vill följa med? Jag har massor av fribiljetter. Bodegas Del fin Del Mundo gör en ren och fräsch Reserva Malbec med härlig argentisk typiskt syra. I smaken hittar vi korint, rött äpple, tranbär, cassis och fat. Underbart!

Skål!

/S

3 kommentarer:

  1. Nej, vem vill bli berusad? Man vill ju bara åt alla de nyttiga antioxidanterna!

    //Chris

    SvaraRadera
  2. Jag har också fribiljetter till Viking Line,
    vill du/ni följa med ?
    Vem,
    let
    tråd tre katter, varav en är en jägarmeister.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Chris: så sant! Du verkar vara en vis kille.

    Jägarmeister måste vara Doris?

    /S

    SvaraRadera