söndag 23 maj 2010

Mer sparris och vin



Jag älskar maj! Maj betyder sparris och vår. Kan det bli bättre?
Sparris är bland de bästa grönsakerna tycker jag, en riktig delikatess som är god hur den än serveras. Grillad, stekt, kokt, rå. Grön, vit. Så länge man får mycket och gärna med ett gott vin till, så är jag lycklig.
God sparris fick jag på Pontus för några dagar sedan. Anledningen var, surprise, en vinprovning.
Geoff Merill är en mycket sympatisk vinmakare från Australien, som var på besök i Stockholm. Några av hans viner har landat på våra monopolhyllor i omgångar. Nu hoppas vi på mer.
Till sparrisen fick vi faktiskt Chardonnay. Mer klassiskt och "korrekt" brukar vara en riesling eller grüner veltiner, men kombinationen var klockren. Vinet var elegant, fylligt och mer nötigt än överfatat. Nästan lite burgundisk i stilen.
Bland de röda blev såklart den dyraste min favorit. Prestigevinet Henley, på 100 % Shiraz.
Ännu ungt och lite dovt men med ett lovande djup, syra och härlig frukt som kommer utvecklas mycket väl inom de närmaste 5 åren. Ha tålamod med Geoffs viner, de är gjorda för att sparas lite på och avnjutas vid rätt tillfälle....

Importör är Ward Wines

Skål!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar